Pius X-run: je krijgt er alles over

20 mei 2015

De zesde uitgave was het van onze Pius X-Run! En “welk een”! Tegen de vierhonderd deelnemers. Een enorme horde supporters. Een organisatie om “U” tegen te zeggen. Een feestelijk opgedirkte en bevlagde Sint-Elooisdreef, the Main Street van onze wijk en onze parochie. Zo vele vrijwillige medewerkers, die volledig gratuit, bijna een ganse dag zich ter beschikking stelden om het allemaal “optimaal” te laten verlopen. Als je niet midden in het hart van de organisatie zit, kan je nauwelijks bevatten wat daar allemaal komt bij kijken. Jullie redacteur - toch gepokt en gemazeld in het jogginggebeuren - zal hierbij een poging doen, om het allemaal op een rijtje te plaatsen. Maar… hij maakt zich geen illusie: de opsomming zal niet volledig zijn. Met veel excuses voor vergetelheden, voor het “over het hoofd zien” of gewoon de complexiteit van de hele organisatie nog niet voor “meer dan 100% doorzien”.
Toch een poging.

Wat er allemaal bij kijken komt!

Wist je dat de werkgroep Pius X-Run al sedert januari bezig is met het alles klaar krijgen: sponsoring, trajectuittekening, website vormgeving, propaganda, flyers op andere joggings om de Pius X-Run aan te prijzen, het bijeengaren van de zo vele prijzen, het zoeken en informeren van seingevers, van distributeurs van bevoorrading, van hartelijke contacten met de Pius X-school en Open School, waar de centrale hoofdas van het jogging-verloop en de prijsuitdelingen en de horeca-activiteiten plaatsgrijpen. Met contacten met de stad Kortrijk en de politiediensten. Veiligheid primeert. Met het beveiligen en “afzetten” van de straten die op het parcours liggen. In dialoog gaan met de wijkbewoners, wiens huis op de trajectlijn ligt, zodanig dat zij hun voorzorgen kunnen nemen. Medewerkers warm maken voor het runnen van de cafetaria in Open School. Gedurende bijna twee maanden, mail na mail, de inschrijvingen bijhouden. Contact leggen met degenen die instaan voor de verzorging van lichamelijke letsels, die elke sportac tiviteit kunnen versomberen. De nazorg organisatorisch op punt zetten, na de vele loopbeurten zorgen dat alle nadaren opgeruimd worden en alle tegeluittekeningen op zij gezet. Vergeet niet dat de organisatoren ze reeds op zaterdagvoormiddag hadden klaar gezet. het opvullen van de beloningspakketten, die elke aankomende deelnemer aangeboden krijgt. Het gelukkig, heel beperkt opvangen van klachten of ontevredenheden van deelnemers. Niet elke runner is immers een engeltje van geduld. Een à twee procent kan wel eens “lastig doen”. Maar dat zijn uitzonderingen die de degelijkheid van de organisatie nog meer in het daglicht stellen. 97 à 98 procent zijn stralende gezichten. Ann D'haene, de fotograaf van de Run, heeft daar met de naar ons toe gezonden foto's, voor gezorgd, dat het “plezante”, 'het solidaire” en “het ontmoetende element” van zo een run eens duidelijk de pers haalt.

En… Sinte-Klara

Je gelooft erin of je gelooft er niet in, maar die eieren-aanbreng voor Sinte-Klara heeft een huzarenstuk geluk gebracht. Slechte weersvoorspellingen bezorgden de inrichters kippenvel van angst en spanning. Maar kijk, om veertien uur enkele regenspatjes en dan… tot 17 uur, het einde van de run, een droge hemel, met hier en daar zelfs een zonnevlekje. Voor kenners van de loopsport was het zuurstofgehalte fenomenaal. Een temperatuur en een vochtigheidsgraad om olympische records te doen tuimelen. De ganse hemelschare en Sinte-Klara van harte bedankt en tot volgend jaar.

Hartelijk dank en proficiat

Dank en proficiat aan allen die met deze zesde Pius X-Run weer eens onze wijk en parochie op de kenkaart hebben geplaatst. Dank aan de organisatoren, de deelnemers, de supporters, de sponsors en allen die bereidwillig hun accommodatie ter beschikking stelden. Reuze was dit.

Alle uitslagen en foto's van de Pius X-run vind je op www.piusxrun.be.