Terug naar de beginpagina van Missa Solemnis

Een terugblik op het seizoen 2008-2009


5 oktober 2008: Luc Ponet, orgel

Het nieuwe werkjaar van Missa Solemnis werd ingezet op zondag 5 oktober door de Tongerse organist Luc Ponet. Hij voerde werk uit van J. H. Fiocco, J. S. Bach en F. Peeters.

Luc Ponet studeerde orgel en muziektheorie in Leuven en in Wenen. Hij is organist-titularis van de O.-L.-Vrouwbasiliek in Tongeren en in die hoedanigheid de vaste bespeler van het monumentale 18de eeuwse Le Picart-orgel. Verder is hij als organist in residence verbonden aan het Provinciaal Museum Begijnhofkerk in Sint-Truiden (Ancion-orgel uit 1654, het oudste integraal bewaarde orgel in Vlaanderen) en aan de Landcommanderij Alden Biesen, het Europees Cultuurcentrum van de Vlaamse Overheid in Bilzen (Van Peteghem-orgel uit 1788). In september 2000 werd Luc Ponet aangesteld als Inspecteur Kunstonderwijs van de Vlaamse overheid. Hij is tevens gastprofessor aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst, het Lemmensinstituut in Leuven.
Hij onderhoudt een omvangrijke internationale concertpraktijk en staat bekend om zijn inzet voor het Vlaamse/Belgische muziekleven in het algemeen, voor de orgelkunst in het bijzonder.
Zijn meest recente cd-opname ‘J.S. Bach/Goldberg-Variationen’ (gespeeld op het orgel van Alden Biesen) wordt internationaal zeer goed onthaald en krijgt uitstekende kritieken.



Zondag 9 november 2008: The Saxophone Choir” uit Waregem o.l.v. Angelino Manderick

Dat onze orgelist Angelino Manderick ook en vooral een saxofoonvirtuoos is wisten we al: regelmatig brengt hij tijdens de eucharistieviering een stemmig werk op dit instrument. Deze keer trad hij voor het voetlicht als dirigent. “The Saxophone Choir” wordt gevormd door een vijftiental talentvolle jonge muzikanten, die allen studeren aan de muziekacademie van Waregem. De uitvinder van de saxofoon, Adolphe Sax, wilde een instrument bouwen dat alle goede eigenschappen van de klassieke orkestinstrumenten in zich zou verenigen: de souplesse van de strijkers, de dynamiek van de koperinstrumenten en de warme klank van de houtblazers. Het optreden van “The Saxophone Choir” maakte duidelijk hoezeer Sax in zijn opzet geslaagd is: bij momenten leek het of er een compleet symfonieorkest aan het werk was. Het ensemble bracht een gevarieerd repertoire, gaande van de barokcomponist Tartini tot de twintigste-eeuwse Argentijnse tango-componist Piazzolla. Vooral de uitvoering van het Largo uit de symfonie “From the New World” van Dvorak werd door de aanwezigen ademloos beluisterd.



Zondag 5 april 2009: Altra Voce o.l.v. Sabine Haenebalcke en Benjamin Luyckx, orgel

Ook dit jaar werd de palmzondagviering in onze Sint-Elooiskerk op een schitterende wijze opgeluisterd door het koor Altra Voce onder leiding van Sabine Haenebalcke. Traditiegetrouw werden tijdens het lijdensverhaal de koralen uit de Johannespassie van Bach gezongen. Daarnaast bracht het koor ook twee psalmen van Julius Van Nuffel en werk van Bernstein en Grieg. Het koor werd aan het orgel begeleid door de jonge orgelist Benjamin Luyckx, die ook in enkele solowerken zijn talent demonstreerde.



Zondag 21 juni 2009: Martine Vanden Bulcke, sopraan en Koen Wellens, orgel

Martine Vanden Bulcke is afkomstig van Kortrijk en genoot haar eerste muziekstudies dan ook aan het Conservatorium van onze stad. Zij studeerde verder in Gent en Leuven. Zij is actief als docent en stemcoach. Zij concerteert vooral in België, Nederland en Frankrijk als solist, als dirigent, als lid van vocale ensembles en in kamermuziekverband.

Koen Wellens is afkomstig uit Mol. Hij behaalde aan het Lemmensinstituut in Leuven het diploma van Meester in de Muziek, opties orgel en beiaard. Hij specialiseerde zich in het maken van arrangementen. Hij is leraar orgel en begeleidingspraktijk. Daarnaast focust hij zich de laatste jaren op het begeleiden en dirigeren van koren.

Het waren dus weer twee uitmuntende musici die we in de Sint-Elooiskerk te horen kregen. Zij brachten werk van zeer uiteenlopende componisten, gaande van de barokgrootheden Vivaldi en Bach tot hedendaagse componisten, een brede waaier aan stijlen dus. Toch viel het op hoe de twee uitvoerders, die zelf kiezen welke werken zij uitvoeren, erin slaagden om bij elk deel van de eucharistie de gepaste sfeer te creëren. De vlekkeloos heldere stem van Martine Vanden Bulcke en het subtiel orgelspel van Koen Wellens zorgden voor een serene en intense muzikale beleving.